czwartek, 14 marca 2013

I - Lekcja 6

Futhark Młodszy był stosowany od VIII-IX wieku. Zmniejszenie ilości jego znaków przypisuje się kościołowi, gdyż chciał on ukrócić korzystanie z pogańskich znaków. 
W tym Futharku zachował się podział na Aety: 
1. Aett Freya: 
-Fa 
-Ur 
-Thurs 
-Oss 
-Raeidh 
-Kaun 
2. Aett Hel/Heimalla: 
-Hagall
-Naudhr
-Is 
-Ar 
-Sol
3. Aett Tyra: 
-Tyr 
-Bjarkan 
-Madhr
-Logr
-Yr


Runa Litera Symbolika Znaczenie 
Fafbydło, złotomajątek 
Uro/u/y/wrosa, maźplony, urodzaj (coś powstaje z niczego)
Thursth/dhOlbrzymmoc, siła
Osso/aBóg, ustawładcza siła słów
RaeidhrPowóz, końpodróż
KaunkRana, zmiany powodowane chorobami
HagallhGrad przemiana sytuacji w prostsza
NaudhrnPotrzeba, zmartwieniepotrzeba, poddanie żądzy
Isilódstałość
Araudany rokdobre wyniki
SolsBogini słońca kontrola duchowa nad czynami 
Tyrtbóg Tyr uporządkowanie 
BjarkanbGałązka brzozyodrodzenie / ciąża, narodzenie
Madhrmczłowieczeństwoludzkość, ciągłość rodu
Logrlsiła wodyoczyszczenie
Yrrłuk z cisuśmierć

2 komentarze:

  1. Piszę tu a nie we wcześniejszych postach żeby ci powiedzieć że to co robisz i tu zamieszczczasz jest super. Na razie przeczytałam tylko pobieżnie. Ale jestem pewna że w wolnej chwili zagłębię się w lekturę i spróbuję niektóre rzeczy zapamiętać. Nie wiem czemu przerwałaś, ale powiem ci jedno:
    Proszę kontynuuj.
    Runy to przedmiot bardzo pominięty w różnych stronach o Harrym. Ale mnie bardzo fascynują.
    I tak jak powiedział któryś nauczyciel otwórz Hogwart jeślinchoć jedna osoba będzie chciała tam chodzić.
    Kontynuuj stronę choćby dla mnie. Proszę!
    Z wyrazami szacunku za dojście do tak skrywanego ogromu wiedzy.
    Olga

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja też mam na imię Olga i mnie rownież runy strasznie fascynują!!!

    OdpowiedzUsuń