wtorek, 19 lutego 2013

I - Lekcja 1

Runy to symbole używane przez Ormian, ludy germańskie i celtyckie. Według wierzeń runy podarował ludziom bóg Odyn.

Do czego służyły runy?
Wikingowie, wyruszając na wojnę, wycinali runy na burcie, aby zapewnić sobie bezpieczną podróż (brun runes). Symbole te mogą zatem służyć jako talizmany, ale były także używane jako alfabet. Są też używane do wróżenia. 
Istnieją także runy lecznicze (lim runes), które umieszczało się na korze drzew uzdrawiających,a obecnie nosi się je na talizmanach. Znane są także inne odmiany run. Do celów magicznych stosowano ram runes, do ujawniania kłamstw mal runes, do uzyskania zwycięstwa stosowano sig runes, przy narodzinach dziecka stosowani biarg runes, aby zapewnić zmarłemu przejście na drugą stronę - swart runes. 

Gdzie można spotkać runy?
Runy można spotkać na broni, amuletach, nagrobkach, monetach oraz biżuterii wikingów.

Słowo "run" oznacza tajemnicę lub sekret.


Symbole run:




2 komentarze:

  1. dziękuje za tą lekcje na discordzie jest server hogward a ja jestem nauczycielem starożytnych run

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie mam to samo i szukałam więcej informacji na ten temat i trafiłam na ten wpis

      Usuń